Pages

Tuesday 18 December 2012

Keindahan Cinta : Kerna Tuhannya

Sentiasa hati itu berbicara. Pada Tuhan yang menjadikan perasaan yang terpelihara. Ia tertutup bersama sepi. Ia terpendam bersama kalam. Tika sedang tapak-tapak menyusun langkah. Membina sebuah harapan. Kesempurnaan dan keterikatan jiwa bersama Tuhan. Hanya sendu menemani. Dalam gelap malam yang mendiam. Tanpa ganggu hamba yang berbeda. Tanpa kacau hiruk dunia yang terleka.


Dan diantara tanda-tanda (kebesaran)-Nya, ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari JENISMU SENDIRI, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan diantaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir.

Ar-Rum, 21

Gugus air mata menjatuh lagi. Mengalir sambil mengusap pipi yang kering. Sudah lama ia kontang. Asyik dengan ibadah-ibadah dunia. Sehingga lupa soal rasa. Sehingga lupa lumrah sebuah fitrah. Sejuk air itu. Beku dan dingin. Memeluknya bersama bicara dengan Tuhan. Yang menjentikkan soal cinta. Yang meniupkan rasa yang tak mampu terungkap dek bait novel. Yang tidak bersifat sementara. Seperti picisan mereka yang melafaz sebelum akad. 


Dijadikan INDAH pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).

Al-Imran, 14

Sering benar. Acap benar. Memohon penuh kerdil pada Tuhannya. Bahawa biarkan sahaja rasa itu. Tertancapnya dikebalkan dek dzikrullah. Yang membaja lembut. Memegang sosok jiwa sang pemuda. Yang butuh cinta selepas nikah. 

Biarkan sahaja cerita itu. Berbahagia tanpa kedekatan yang berapi. Hanya doa yang memangkin harap sekeping jiwa. Berlari dan terus berlari. Dari zina hati. Melihat kesejukan sejarah agung. Baginda dan Khadijah. Ali dan Fatimah. Dan Wildan dan Mardhiah. Hanya terus akan berharap. 

Sesungguhnya hawa nafsu ialah suatu bentuk keinginan yang tidak terpuji. Adapun keinginan yang TERPUJI adalah datangnya daripada panduan Allah s.w.t, yakni kekuatan ataupun dorongan yang menyebabkan manusia mahu menggerakkan dirinya untuk mendapat sesuatu perkara yang bermanfaat, sama ada untuk dirinya, keturunannya ataupun kedua-duanya sekali.

Imam Al-Ghazali

Dan mencarilah jalan cahaya yang bermanfaat. Menafilah duri onak yang mencanak. Biar lagu itu ada akhirnya. Biar aksara itu ada nokhtahnya. Kerna yang tidak berakhir umpama memendam tanpa rasa. Menusuk setiap detik. Luluhnya tak mampu dirasa sama. 

Suatu masa itukan tiba. Menuliskan yang terbaik untuk yang terbaik. Yang menjaga penuh setia. Yang memendam tanpa zina. Yang akhirnya mampu bertemu Tuhan Penguasa Cinta. Pujangga manapun, takkan pernah kisah. Ada apa dengan cinta Adam dan Hawa. 

Qalbu itu diteladani dari puncak rasa yang bercinta. Berharapnya penuh. Yakinnya tak pernah tergugah. Kerna DEMI dan HANYA Tuhan. Beda itu kan bangkitkan persoalan. Tentang nawaitu dan tanggungjawab. Tentang manikam dan jauhari.

Andai benar ia tertulis. Andai benar terukir. Ialah cinta yang terjaga. Batasnya dan gaulnya. Tika yang biasa mencebik muka. Jumud kata mereka. Namun redha Tuhan memayungi kita. Engkau dan aku.


Aku diamkan diri. Juga Engkau turut sama. Kerna kita tak pernah merasa pasti. Kerna kita masih banyak amanah harus diisi. Sebelum benar, cinta ini kan terjalin suci. 



doasepi
- melihat langit malam akan sentiasa kuberair mata -











1 comment:

alfieyra_mira said...

"Kerna kita tak pernah merasa pasti. Kerna kita masih banyak amanah harus diisi. Sebelum benar, cinta ini kan terjalin suci." :')

""Masih banyak amanah harus diisi""

Post a Comment