Pages

Monday 27 August 2012

Aku : Pemuda Thantawi 4

Aku tutupkan segala cerca dan dendam darimu. Aku hijabkan segala sangkaku terhadapmu. Bakal rusuk kiri untuk seorang zauj yang memelihara. Pada Tuhanku aku berserah. Demi madah cintaku. Bertasbihnya selepas nikah. Semoga tetap di jalannya. Dan akhirnya direstui.

Malam itu kebil mata tak mampu untuk terlelap. Mengintai dari tirai kamar. Memerhati anugerah malam yang Tuhan ciptakan. Gelap dan sunyi.

Tanpa ada suara yang menepis telinga. Tanpa ada tangan mencapuk pena. Hanya jelas di fikiran, adalah sebuah kalam hijau. Tak pernah berdebu. Dalamnya ada kalimah yang sentiasa membangun jiwa sang pemuda.

Tika waktu sebeginilah.

Dari atas sebuah rak kayu. Lantas dicapai oleh tangan yang lemah bersama hati yang bungkam. Bisik dari hatinya. Bercerita tentang jarak yang cuba bersembunyi. Tentang hasta yang tidak terkira. Tentang depa yang tak mampu untuk memeluk.

Maka bersembunyilah hati sang pemuda Thantawi. Jauh dari bunyi yang pada deretnya senantiasa bermaksud sepi. Tanpa wujud lagi sebuah cerita tentang penantian. Betapa gerun dan takut menarik dirinya. Lalu dek kerna telah tetap hatinya. Tersimpanlah segala derai kesakitan demi sebuah keredhaan. Segalanya dari Tuhan. 

Bukankah firman agung sentiasa memelihara jiwa yang setia? Yang tertolak oleh cebis rasa. Yang gemar bermain dengan segala ubah rasa. Sulitnya kerna salah sangka. Sulitnya kerna tak mampu merangka. Sebuah keredhaan yang berbeda pada pandangannya.

Hanya beralun suratul Nisa dan Isra'. Dan menitislah rayuan rindu. Menarik penuh luhur. Dari kelopak mata yang menunggu masa menggugurkan sebuah kenikmatan yang tiada tara. Betapa menyimpan dan memendam rasa itu sukar. Bersama jerih perih istikharah yang setia. Memohon jalan-jalan cinta yang Dia redhai.

Basah. Lebat. Lelah. Dan pejam mata pemuda itu hingga cebiknya urat kornea. Merindui sebuah harapan mulus. Yang tersekat membina titik-titik kejauhan. Maka tuliskan sahaja. Pucuk surat dan untaian doa seorang pemuda bernama hamba.  Mencari nama seorang gadis Thantawi.

Sambil langit berdesir. Menyapa hujan itu turun membasahi bumi. Bersama kesamaran dan kegundahan nama yang semakin terurai ejaannya. Oleh pepasir di pantai. Perlahan derai pantai  itu memilirkan. Hingga hilanglah yakin. Hingga tersoroklah bahagia. Lalu yang terlihat hanyalah sebuah kegundahan yang tak pernah menyapa jalan-jalan cinta.

Bukankah Dia kabulkan doa hamba yang penuh kesulitan. Penuh penngharapan serta penuh kesetiaan? Bahawa berjuang dan mempersiapkan diri biarlah tanpa kutuk dan cerca. Bahwa memperindah dan membajai diri biarlah tanpa dendam melata? Dan Tuhan pemuda itu Maha Mendengar. Setiap yang terbuku. Malam-malam harinya.

Bertemankan kalam hijau dari atas sebuah rak kayu yang berdirinya teguh. Ketika Naml berbicara pada 53. Bahwa Dia kan selamatkan orang yang beriman dan selalu bertaqwa. Kerna selalu bertaqwalah iman berbicara. Kerna selalu bertaqwalah istikharah dilontarkan sama. Meruntuhlah ego sang pemuda. Detik itu, maniknya lebih deras. Sejuk lembut di pipi bahkan lebih sejuk dari hujan di luar sana.

Pemuda itu mendingak ke langit. Sayu dan berdoa. Sayup suaranya serak. Hingga kunang-kunang kan bercahaya mendengar auranya. Mungkin juga sang cengkerik kan pendamkan bunyinya. Demi memilih untuk mendengar esak suara sang pemuda.

Dan berbicaralah atas nama sebuah cinta agung. Terpendam. Berusaha penuh jiwa.

Tidak harus sesekali dirimu memilih untuk menyatakan bicara atas unggun api. Maraknya menghapuskan fitrah rasa yang terpelihara. Hanya Engkau mampu selamatkan. Dari fitnah dunia yang kasar katanya. Dari fitnah dunia yang sekian lama seakan mampu jadi seorang gadis Thantawi. Namun akhirnya hijab sendiri yang menggoncang. Bahwa yang lama harus dicerca untuk dilupakan.

Dan bukankah telah Allah ciptakan bumi, di tengahnya ada sungai? Dan munculnya gunung di celah-celah untuk menyokong? Tika bergema ayat 61 pada kemuliaan an-Naml, maka sang pemuda mengerti.

Bahwa benar-benar menjiwai penantian itu. Seharusnya disertai oleh sebuah doa yang tulus suci. Takkan dihurai oleh kebencian yang tidak bertepi. Takkan terlerai oleh sebuah hakikat yang maknawi. Biarkan sahaja ayat-ayat sang gadis berlalu. Lalu hadirlah firman Tuhan di sisi. Menyokong dan memberi sepenuh erti. Makna hidup bersama hati.

Tatkala terhapus nama di Luh Mahfudz. Umpama sebuah kejauhan yang abadi.

Allah Yang Maha Berhak Dicintai. Maha menjadikan pasangan yang mencari. Bertemu mereka atas kehendak aturan Ilahi. Andai demi rasa yang suci semata. Maka berpisahlah demi sebuah perjalanan yang lebih terperi nikmatnya nanti. Di sana sebuah persinggahan yang kan kekal abadi. Tika bisik kecil sang pemuda. Untuk seorang gadis Thantawi.

Di sini aku masih menulis tentang dirimu. Gadis Thantawi. Mulianya kerna kesabaran dan kebahagiaan dalam jiwanya. Yang mencari keredhaan Tuhannya. Yang menafikan namaku tanpa sebarang cerca dan dendam yang melata. Yang aku hormati kerna egomu. Sentiasa dibasuhi al-Quran dan hadis Baginda saw. Bukan semata pedoman manusia-manusia yang mentafsir dari keduanya.

Sang pemuda itulah,
Dan ketika waktu menghadirkan rasa membuncah,
Dirinya ikat bersama sabar dan berdiam diri yang setia menjengah,
Dan puasa dan beribadah jemaahnya,
Titiskan kepasrahan yang semakin parah,
Bersatu bersama soal fitrah yang terindah,
Terpelihara dan berjuanglah,
Tanpa penat lelah,
Demi perhentian penuh makrifah,
Dua jiwa yang menadah,
Erti cinta dari Tuhanku ya Allah!!


-doasepi-
Bukit Mas, Melawati


No comments:

Post a Comment